Interview

Unieke smaakcombinaties en superkwaliteit:

Bij Zuccotto weten ze er wél chocola van te maken

Je hebt chocola en je hebt goede chocola. Ben je op zoek naar dat laatste, dan kun je het beste een kijkje nemen bij Chocolaterie Zuccotto, in het hart van IJsselstein. Bij dit familiebedrijf tillen ze chocola naar een hoger niveau.

Een bezoekje aan Chocolaterie Zuccotto is een beleving op zich. Je komt binnen in de winkel, waar alle verschillende bonbons liggen uitgestald. Via een doorgang kom je in de chocoladebar, een unicum in Nederland. Je kunt er onder andere tientallen verschillende soorten chocolademelk proeven. Vanuit de bar heb je uitzicht op het chocola-atelier, waar je van dichtbij kunt zien hoe de chocoladeproducten worden gemaakt. ‘Deze transparantie is typerend voor ons bedrijf ’, zegt eigenaar en officieel leermeester Peter van der Griend. ‘Bij ons mag je alles zien, want we zijn trots op de producten die we maken.’

Groei
Dit jaar bestaat het familiebedrijf van Peter en Nicoline alweer tien jaar. Zoon Mickel is afgestudeerd food-designer en werkt inmiddels ook in de zaak. ‘We zijn vanuit de patisserie ooit begonnen met chocoladeworkshops op het Wellantcollege in Montfoort. We kregen steeds meer vraag naar verschillende soorten producten. Vanuit daar groeide wat we deden langzaam uit tot een winkel, waarin we workshops gaven en bonbons maakten. We vonden een knus pand op de Poortdijk, waar we binnen de kortste keren ruimte tekort kwamen. Het groeide zo gestaag door naar een volwaardig bedrijf.’ Drie jaar geleden verhuisde de chocolaterie naar een pand aan de Benschopperstraat, waar ze de complete chocoladebeleving neer hebben gezet. ‘Momenteel leveren we aan acht winkels en twaalf restaurants, maken we van bruidstaarten tot aan desserts en verrassen we onze klanten elke dag met de mooiste chocoladecreaties.’

Creatieve combinaties
Volgens Peter is chocola een prachtig product. ‘Buiten het feit dat je er super creatief mee om kunt gaan, kun je ook nog eens hele mooie combinaties bedenken. Wij zoeken daarin wel de grenzen op; we waren bijvoorbeeld één van de eersten die de combi karamel met zeezout bedachten. Een van onze andere hardlopers is een bonbon met de smaak van stoofpeertjes. Het is heel gaaf om samen met mijn zoon steeds te experimenteren en op zoek te gaan naar nieuwe smaken. Dit doen we vaak in opdracht van restaurants, die een passende lekkernij bij een menu willen. Daarin kunnen we echt iets unieks bedenken, persoonlijk afgestemd op de wensen van de klant. Natuurlijk moet het wel lekker blijven. We maakten ooit een tomaatbonbon met basilicum; een prachtige bonbon, maar het combineerde niet met koffie.’

‘We vinden het belangrijk dat onze grondstoffen eerlijk en duurzaam zijn’

Eerlijke grondstoffen
De inspiratie voor nieuwe creaties begint regelmatig bij de ingrediënten. ‘We moeten constant bijblijven en onze klanten verrassen met nieuwe producten’, aldus Nicoline. ‘Ook op het gebied van ingrediënten gaan we daarom letterlijk ver. We zoeken zelf naar de meest eerlijke en duurzame grondstoffen en zijn dit voorjaar bijvoorbeeld nog op bezoek geweest in het Amazonegebied in Ecuador waar de oorsprong van de cacaoboom ligt. Het hele verslag van die reis hielden we bij op onze Facebook-pagina en is nu nog terug te zien.’ Peter vult aan: ‘Juist als het gaat om eerlijke en duurzame ingrediënten gaat het nog wel eens mis. In landen als Ecuador weten ze heel goed hoe ze duurzaam chocola moeten maken. Maar wij bepalen vanuit Europa wat duurzaam is in Ecuador en leggen de boeren daarvoor allerlei regels op. Ze moeten onder andere een duur certificaat bemachtigen. De meesten kunnen zich dat niet permitteren, waardoor ze geen duurzaam label krijgen. Dat irriteert mij en daar moet echt nog een slag in gemaakt worden. Daarom gaan wij zelf op zoek naar de beste chocola. We hebben ter plekke gezien dat gezinnen erdoor onderhouden kunnen worden en kinderen erdoor naar school kunnen. Wij zien het als onze missie om duurzame chocola ook haalbaar en rendabel te maken voor degenen die het produceren. Die bewustwording is iets wat wij willen creëren en mee willen geven. In de winkel vertellen we ook graag de verhalen van onze reizen.’

Ultieme smaakervaring
De wil om eerlijke kwaliteit te blijven leveren, vormt de basis van de toekomstvisie van Zuccotto. ‘We willen nog beter worden in wat we doen. Daarom zullen we zeker blijven reizen: van Ecuador tot aan Vietnam en Venezuela. Er is zoveel te vinden op chocoladegebied en het is prachtig om die boeren zelf te spreken. Zij zijn andersom vaak heel verbaasd wat wij bij Zuccotto allemaal met chocola doen. In Nederland pakt het gros nog altijd een melkchocoladereep, maar wij vinden het juist leuk om mensen kennis te laten maken met de specialere ingrediënten en combinaties. Omdat ze in Vietnam bijvoorbeeld ook veel citrusvruchten verbouwen, heeft de cacao uit dat land ook die frissere smaak. Dat gebruiken we in onze productontwikkeling.’

Feestdagen
Peter en Nicoline hopen nog heel lang veel mensen blij te maken. ‘Met chocolade kun je een ultieme smaakervaring creëren, een momentje voor jezelf, een feestje! En voor ons is het dan de uitdaging dat zo’n moment niet tegenvalt. Tot nu toe merken we gelukkig het tegenoverstelde; mensen vanuit heel Nederland weten ons te vinden en komen zelfs terug voor die ene bonbon. Het is daarom een ontzettend bijzonder, maar heel leuk vak. Klanten gaan hier altijd weg met een grote glimlach op hun gezicht. Wat wil je als ondernemer nog meer?’