Column

Heeft techniek de toekomst?

Laat ik beginnen met een vooruitblik, want u zult ieder kwartaal een column van mij mogen lezen in dit prachtige blad. Ik voel mij vereerd dat ik ben gevraagd als columnist en ik hoop dat u met plezier mijn column zal lezen. Als directeur van Terberg Verenigde Bedrijven, heb ik in de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan over wat ondernemen inhoudt. Mijn kennis en visie deel ik dan ook graag met andere ondernemers. Ik hoop u aan het denken te zetten.

In mijn eerste column wil ik terugkijken op een verandering binnen de markt en ons bedrijf; het personeelstekort en vooruitblikken op de toekomst; waar brengt deze ontwikkeling ons heen?

Rondpompen van personeel is de realiteit
De groei binnen Terberg is zo groot dat dit niet op te vullen is met goede mensen, iets wat veel gezonde bedrijven ervaren. Veel bedrijven kampen nu al met personeelstekorten, maar de verwachte grote uitstroom rond 2025 baart zorgen. Doorwerken tot op hogere leeftijd en slimmer omgaan met tijd en mensen is niet genoeg.

Wat we dan ook zien is dat we als bedrijf nu veelal personeel aan het rondpompen zijn, want vakmensen zijn schaars. De afgelopen tijd hebben we flink ingezet op een eigen recruitmentafdeling, arbeidsmarktcommunicatie en het opbouwen van ons werkgeversmerk. Dit werpt zijn vruchten af, maar we zien ook dat hiermee de kosten toenemen. Daarnaast verbetert de onderhandelingspositie van werknemers en zien we ook hier de kosten toenemen.

Opkomst van de robot

Het tekort aan vakmensen en de groeiende kosten maken dat we wel eens vooruitblikken naar de toekomst bij Terberg. Zou dit betekenen dat we op den duur robots in dienst hebben die een groot deel van de werkzaamheden uitvoeren? We raken al steeds meer bekend met kunstmatige intelligentie die een tal van servicegerelateerde werkzaamheden kan ondervangen. Zo lanceerde het Amerikaanse Amazon begin dit jaar Alexa for Business. Een concept dat een servicemedewerker tijdens een reparatie kan ondersteunen, door stap voor stap informatie te geven over het vervangen van een onderdeel.

Connect2025 schreef in het laatste toekomst verkennende rapport over de techniekbranche: “Robots, ‘augmented reality’, brillen en exoskeletten moeten monteurs gaan assisteren bij hun werk”. We zien ook in de bouw al robots die straten leggen en muren metselen. De robots van nu kunnen al (bijna) ingezet worden voor onder andere kabeltrekken, of voor de inspecties. In onze branche hebben we de uitdaging dat we instroom in onderwijs moeten bevorderen en het werken in de installatietechniek ‘sexy’ moeten maken. Hoe zorg je ervoor dat er voldoende vakmensen beschikbaar zijn en dat zij bij jouw bedrijf willen werken? Daar maken we ons nu druk om, maar misschien wijst de toekomst ons wel op een technische oplossing, de robot.

Edwin Dullaart